Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!
W co się bawić z dzieckiem w domu?….
Zdaję sobie sprawę, że przerwa od przedszkola, szkoły oraz pracy, to dla Wszystkich niełatwy czas. Wiem, że dla niektórych z Was zorganizowanie opieki dla dzieci nie jest rzeczą prostą. Postaram się Wam pomóc! Poniżej zamieszczam sprawdzone zabawy, które jednocześnie umilą wam pobyt w domu, jak również pomogą dzieciom utrwalić poznane już słownictwo z języka angielskiego. Zamieszczone propozycje można wykorzystać w zabawie z jednym dzieckiem, jak i grupą dzieci. Jeżeli nie posiadacie obrazków, świetnie nadadzą się przedmioty, które znajdziemy w każdym domu.
W co się bawić z dzieckiem w domu?
Propozycje zabaw
Malowanie na plecach
Zabawę tę często wykorzystuję w swojej pracy, gdyż jest bardzo lubiana przez wszystkie dzieci, niezależnie od wieku. W pracy z „maluchami” polecam samemu rysować dzieciom na plecach obrazek związany z danym tematem ( mogą to być cyfry, kształty, stany emocjonalne). Ważne aby po odgadnięciu przez dziecko tego „co narysowaliśmy” , powtórzyć angielski odpowiednik danego słowa. W grupie dzieci (2-4) można poprosić aby samodzielnie rysowały sobie na plecach dany kształt, ograniczając swoją rolę do wydawania poleceń oczywiście w języku angielskim.
Butelka
W kolejnej zabawie rozkładamy kolorowe ilustracje przedstawiające znaną dzieciom grupę przedmiotów. Jeżeli nie posiadamy obrazków mogą to być np. zabawki, przybory szkolne, warzywa, owoce i wiele innych rzeczy codziennego użytku. Na środku kładziemy butelkę. Dziecko kręci butelką i mówi po angielsku jakie przedmioty wskazała szyjka butelki.
Ciuciubabka (Blindfold game)
Przygotowujemy szalik i różne przedmioty (np. przybory szkolne), które rozkładamy np na biurku. Zawiązuje oczy jednemu dziecku. Jego zadaniem jest odgadnąć na podstawie dotyku, co to za przedmiot.
Simon says
Zabawa polega na wskazywaniu poszczególnych części ciała, pojawiających się w komendzie „Simon says touch your….(w tym miejscu podajemy daną część ciała).
Rysowanie brakujących części twarzy.
Rysuje na kartkach kilka twarzy, jednak na każdym rysunku brakuje jakiegoś elementu. Dziecko musi powiedzieć, czego brakuje. Np. rodzic rysuje twarz bez nosa i pyta: What’s missing? Dziecko odpowiadają: nose. Powtarzamy zabawę, rysując twarze, którym brakuje innych elementów.
Shape Monster
Zabawę tę możemy wykorzystać zarówno podczas utrwalania kształtów jak i kolorów. Przygotowujemy „Potworka” wykorzystując kartonowe pudełko np. po butach. W przygotowania pomagają nam dzieci, które samodzielnie mogą wycinać i przyklejać (bądź ryzować) poszczególne elementy. Nasz Potworek musi mieć odpowiedniej wielkości otwór gębowy do którego będziemy wrzucać kolorowe kartoniki w odpowiednich kształtach. Kierujemy do dziecka polecenia w języku angielskim. Jeżeli dziecko nie opanowało jeszcze słownictwa związanego z kształtami, możemy wykorzystać koła w różnych kolorach, utrwalając tym samy nazwy barw podstawowych.
Kolorowe stopy
Wycinamy stopy w znanych dziecku kolorach. Układamy je jedna za drugą, Dzieci skaczą po stopach wymieniając kolejno nazwy kolorów w języku angielskim.
Colours (Gra w kolory)
W co się bawić z dzieckiem w domu?…grać w kolory !!! Rodzic rzuca piłką do dziecka (dzieci) wymieniając poznane kolory. Na hasło black lub white, jeżeli dziecko złapie piłkę oddaje „fant”, jakąś własną rzecz np. pantofel. Przed zakończeniem zabawy należy ją „wykupić”, wykonując zadanie wymyślone przez rodzica lub innych uczestników zabawy.
Touch something….
Prosimy dzieci o dotknięcie jakiegoś przedmiotu w określonym kolorze. Po wprowadzeniu nazw części ciała możemy prosić o dotknięcie przedmiotu w danym kolorze określoną częścią ciała. Śmiech dzieci gwarantowany.
Mystery box
Umieszczamy w kolorowym pudełku np zabawki, warzywa, owoce. Dzieci kolejno wkładają ręce do pudełka i starają się po dotyku rozpoznać wylosowaną rzecz. Pamiętajmy, że głównym celem zabawy jest utrwalenie bądź wprowadzenie nowego słownictwa w języku angielskim.
Teddy Bear Rhyme
Wśród młodszych dzieci polecam wykorzystać rymowankę. Wypowiadamy tekst wierszyka jednocześnie wykonując masażyk na ręce dziecka.
Round and round the garden, like a Teddy Bear.
(wykonujemy koła na dłoni dziecka)
One step, two step
(wykonujemy “kroki” palcami na dłoni dziecka)
Tickle you under there!
(łaskoczemy dziecko)
Warm and cold
Odpowiednik polskiej zabawy „Ciepło-zimno”.
YES OR NO
Rysujemy na dywanie linię po jednej stronie umieszczamy napis YES po drugiej NO. Pokazujemy dziecku obrazek przedstawiający jakiś przedmiot, warzywo, kolor, cyfrę (wszystko zalezy od naszej pomysłowości) i pytamy „Is it a train?”, jeżeli na obrazku znajduje się pociąg dziecko ustawia się po stronie z napisem YES, jeżeli obrazek przedstawia inny pojazd ustawiamy się po stronie z napisem NO.
Sleeping Elephant
W zabawę tę możemy pobawić się z niewielką grupą dzieci lub rodzic z dzieckiem. Wybieramy osobę, która będzie słoniątkiem, które śpi na środku np pokoju, zaś pozostali uczestnicy są rozbrykanymi małpkami. Kiedy słoń zasypia, małpki mają za zadanie podkradać się do niego tak, aby go nie obudzić. Jeżeli osoba będąca słoniem coś usłyszy wskazuje palcem w kierunku skąd pochodził szelest. Wskazana osoba musi cofnąć się na linię startu.
Zabawy z rymowanką
Polecam wykorzystać poniższą rymowankę do zabawy z dziećmi jak również utrwalenia słownictwa. Możemy użyć wierszyk jako wyliczankę; dzieci wyliczają wśród obrazków i mówią co się znajduje na obrazku na który wypadły ostatnie słowa. Dzieci mogą wyliczać między sobą przy wyborze dziecka rozpoczynającego zabawę. Możliwości jest wiele. W swojej pracy wykorzystuję tę rymowankę również podczas zabawy w liska. Dziecko chodzi po kole, wszyscy mówią tekst rymowanki a na sam koniec wyznacza kolegę lub koleżankę, która ma za zadanie je złapać.
Eenie meenie miney moe
Catch a tiger by the toe
If he hollers let him go
Eenie meenie miney moe
More and less
Zabawę tę polecam wykorzystać w grupie starszych dzieci, takich, które rozpoznają zapis graficzny liczby. Przed rozpoczęciem zabawy wprowadzamy pojęcia more and less. Zabawę rozpoczynamy od wyboru kartonika z daną cyfrą (dzieci nie widzą jaka cyfra znajduje się na kartoniku). Zadanie polega na odgadnięciu co to za cyfra. Rodzic naprowadza dzieci używając zwrotów more lub less.
Liczenie
W co się bawić z dzieckiem w domu? ….a może zwyczajnie w liczenie. Rozkładamy na dywanie karty z cyframi i kolejno odliczamy do 10, jednocześnie wskazując odpowiednią kartę. Za każdym razem gdy zaczynamy liczyć od początku zmieniamy ton głosu. Tak więc liczymy: najpierw cicho, potem głośno, robiąc złą minę, robiąc śmieszną minę, płacząc, śmiejąc się itp.
What has changed place?
Rozkładamy na dywanie różne przedmioty. Zadanie dziecka polega na zapamiętaniu kolejności ułożenia rzeczy, po czym zamyka oczy, a rodzic zmienia miejsc mi dwa przedmioty. Dziecko musi odgadną, które z nich zmieniły swoje położenie.
Co powiedziałam.
Dziecko stoi w dużej odległości od rodzica np. na drugim końcu pokoju. Rodzic bardzo cicho wypowiada w języku angielskim różne słowa,zaś dziecko musi powtórzyć jakie słowo powiedział rodzic.
Zabawa z balonem
Kolejna zabawa nie tylko urozmaici wspólny czas, ale również wprawi dzieci w doskonały nastrój. Najlepiej sprawdzi się w grupie 2 dzieci. Rodzic rozkłada w różnych miejscach np zabawki. Następnie umieszcza balon między ich brzuchami dzieci lub głowami. Dzieci musza dotrzeć do danego przedmiotu, tak aby balon nie wypadł i nie pękł.
Ubieranie lalki.
W wielu domach znajdziemy dużą lalkę lub lalkę dzidziusia. W sklepach z tanią odzieżą kupujemy różne ubrania dla niemowlaków, które wykorzystamy podczas zabawy. Dziecko kolejno zakłada lalce poszczególne części garderoby podając ich nazwy. Podczas tej zabawy utrwalamy nazwy części ubrań oraz kolejność ich zakładania.
Lest’s build an igloo
Przygotowujemy większa liczbę plastikowych bądź papierowych kubeczków. Dzieci kolejno losują karteczki z cyframi i starają się zbudować igloo kolejno dokładając tyle kubeczków ile wskazuje cyferka na karteczce. W zabawie młodszymi dziećmii wykorzystujemy kostkę do gry.
Where is the bear?
Kolejna zabawa podobna do poprzedniej z tą różnica, że przygotowujemy trzy kubeczki. Pod jednym z nich chowamy małą figurkę misia, samochodu, piłeczkę. Mieszamy kubeczki, a dziecko musi odgadnąć pod którym kubeczkiem ukrył się miś.
Rysujemy misia
Przygotowujemy dużą kartkę papieru, zaś dziecko musi z zamkniętymi oczami narysować postać misia.
Bingo
Kolejną zabawę każdy doskonale zna tę zabawę. Przygotowujemy dziecku plansze z obrazkami związanymi z omawianym tematem, np. owoce. (gotowe do wydrukowania można znaleźć w internecie). Rodzic odczytuje nazwy obrazków – dziecko po usłyszeniu odpowiedniej nazwy – zakrywa dany obrazek no zakrętkami od butelek. Odczytywane nazwy muszą zawierać również przykłady ‘zmyłki’ – czyli wyrazy, które w ogóle nie występują na planszy. Kiedy dziecko zasłoni wszystkie obrazki woła “BINGO”
Wake up
Na zakończenie przedstawiam zabawę, podczas której wybieramy misia śpiącego w środku koła. Dzieci mówią krótki tekst:
Teddy bear, teddy bear 1,2,3 wake up….
…następnie uciekają. Złapane dziecko wchodzi do środka koła i jest kolejnym misiem.
Dziękuję bardzo za ten bank gier 🙂 super pomysły, idealne na ten czas.
Pozdrawiam
Bardzo się cieszę, że mogłam pomóc 🙂 Pozdrawiam