AUTUMN/jesień
W okresie jesiennym bardzo często pojawiają się tematy związane z porami roku lub pogodą (zapraszam do wcześniejszych wpisów na blogu). Poniżej przedstawiam kilka piosenek i zabaw, które możemy wykorzystać podczas wprowadzanie typowo jesiennego słownictwa, tj. hedgehog, fox, snail, squirrel, mushroom, leaf.
Zabawa z chustą animacyjną przy piosence Autumn Leaves Are Falling Down.
Rozkładamy na dywanie chustę, dzieci siedzą dookoła i każdy trzyma w ręce kolorowy liść. Włączamy muzykę, dzieci podają sobie z ręki do ręki kolorowe liście, w momencie kiedy muzyka ucichnie wszystkie dzieci odkładają swój kartonik na odpowiednim kolorze chusty. Ponownie włączamy muzykę, dzieci zdejmują z chusty liście znajdujące się najbliżej i znów podają sobie z ręki do ręki.
Put on your shoes
Prowadząc zajęcia na temat jesieni, jesiennej pogody możemy wykorzystać piosenkę podczas której utrwalimy nazwy ubrań zakładanych podczas jesiennej szarugi. Zabawa będzie tym bardziej atrakcyjna dla dzieci jeśli przygotujemy komplet lub dwa komplety ubrań o których mowa w piosence. Żeby było weselej, ubrania te mogą być za duże…..sporo za duże np. z dorosłej osoby. Podczas śpiewania piosenki dwoje dzieci zakłada na siebie kolejno wskazane ubrania, co zapewne wszystkich bardzo rozbawi. Wykorzystać tutaj możemy dwie piosenki.
Rozmawiając o jesieni, zachęcam wykorzystać postać wesołego stracha na wróble, oraz zabawę, podczas której śpiewamy piosenkę coraz szybciej.
Jeszcze jedna jesienna piosenka, przy której skaczemy na różne sposoby.
ZABAWY
It’s raining, it’s windy
Dzieci poruszają się po sali przy dźwiękach muzyki. Nauczyciel wyłącza muzykę i mówi np. It’s raining a dzieci mają ustawić się w odpowiedniej części sali (wcześniej ustalamy z dziećmi określone miejsca). Ponownie włączamy muzykę i kontynuujemy zabawę zmieniając polecenia, It’s windy
Bring me 1,2,3 mushroom(s).
Dzieci siedzą w kole. W różnych miejscach sali są rozłożone małe figurki grzybów. Nauczyciel prosi po kolei dzieci o przyniesienie konkretnej ilości grzybów, wydając polecenia np.: „Ola, bring me two mushrooms”. Wybrane dziecko wstaje i przynosi odpowiednią ilość figurek.
„Hedgehog, hedgehog, what’s your name?”.
Nauczyciel rozdaje dzieciom emblematy z obrazkami zwierząt (jeż, lis, ślimak, wiewiórka), dzieci przyklejają je do ubrania. Nauczyciel pyta każde dziecko: „Who are you?”, dzieci odpowiadają, wymieniając nazwy zwierząt, następnie dzieci stają w rzędzie, jedno obok drugiego, po jednej stronie sali. Nauczyciel razem z dziećmi mówi dowolny znany dzieciom wierszyk, wykorzystując go jako wyliczankę i wybiera jedno dziecko. Wybrane dziecko staje po przeciwnej stronie sali. Nauczyciel pyta dzieci: „Who is Adam?”. Dzieci patrzą na emblemat chłopca i odpowiadają: „Hedgehog!”, następnie wszyscy zwracają się do chłopca pytaniem: „Hedgehog, hedgehog, what’s your name?”, Adam odpowiada: „My name is …” – wypowiadając dowolne, ale nie swoje imię. Jest to sygnał dla pozostałych dzieci, że mogą zrobić jeden krok do przodu w kierunku chłopca. Gdy Adam za którymś razem powie prawdę, czyli „My name is Adam” goni dzieci. Złapane dziecko staje naprzeciwko innych i zabawa zaczyna się od początku.
Proponuję wykorzystać rymowankę Rain, rain go away
Rain, rain, go away
Come again another day
Little Arthur wants to play.
Rain, rain, go away
“Catch the leaves”
Nauczyciel rozkłada przezroczystą matę na której narysowane są kolorowe liście (w przygotowaniu maty mogą pomagać dzieci). Dzieci tworzą dwie drużyny. Nauczyciel prosi aby 2 dzieci podeszło do maty i wzięło łapki na muchy, nauczyciel mówi kolor w języku angielskim, kto pierwszy rozpozna dany kolor ten musi pacnąć łapką na odpowiednim liściu.
Zabawa w kole
Rozkładamy flashcards w kole, dzieci ustawiają się na zewnątrz. Włączamy muzykę, dzieci maszerują dookoła, kiedy muzyka ucichnie każdy uczestnik musi usiąść obok jednej karty. Nauczyciel zwraca się do dzieci z poleceniem: Stand up if you are a snail, wstają tylko te dzieci, które znajdują się przy ślimaku. Zabawę powtarzamy.