FAMILY/rodzina
- Wprowadzenie
Podczas wprowadzania nowego słownictwa dzieci mogą powtarzać słówka w różny sposób. Najpierw powtarzamy normalnym tonem głosu, później bardzo cicho, bardzo głośno, naśladując śmiech, smutek czy płacz.
- The Finger Family
Przygotowujemy nakładane na palce papierowe pacynki poszczególnych członków rodziny (dzieci mogą samodzielnie je pokolorować i ozdobić). Kiedy pacynki są już gotowe śpiewamy piosenkę The Finger Family i pokazujemy paluszkami poszczególne osoby. W starszych grupach można zabawę uatrakcyjnić przydzielając role różnym dzieciom: mommy finger, daddy finger, brother finger, sister finger, baby finger gdzie każde dziecko śpiewa swoją cześć piosenki : Here I am, here I am how do you do
- Paluszkowa rodzina
Rozdajemy dzieciom kolorowe pisaki i prosimy aby na każdym palcu namalowały jednego członka rodziny. Tak pięknie ozdobione paluszki możemy wykorzystać podczas śpiewania poznanej już piosenki The Family Finger.
- Zabawy przy piosence Three bears
Piosenkę tę polecam wykorzystać w pracy zarówno z młodszymi dziećmi jak i starszakami. Śpiewamy piosenkę i wymyślamy ruch, którym moglibyśmy przedstawić postacie występujące w piosence.
Father bear is very fat-pokazujemy pękaty brzuszek
Mother bear is very slim- krcimy bioderkami
Little bear is co cute- robimy “słodką minę”
What a happy family- klaszczemy
Podczas odliczania podskakujemy
- Zamiana miejsc
Rozkładamy na dywanie karty przedstawiające członków rodziny. Wszyscy zamykają oczy a nauczyciel zmienia miejsca kart. Dzieci muszą zgadnąć jakie karty zmieniły miejsca.
- Pociąg
Ustawiamy się w pociąg. Rozkładamy flashcards w różnych miejscach sali . Włączamy muzykę. Gdy muzyka przestanie grać, nauczyciel wypowiada słowa, a zadaniem dzieci jest dotarcie do odpowiedniej karty (stacji).
- Family tree
Pokazujemy dzieciom kartę obrazkową przedstawiająca poszczególnych członków rodziny. Jeżeli zgadną kogo ona przedstawia układamy wieżę z kart i kubków, czyli karta – kubek – karta – kubek.
- Rain, rain go away
Dzieci siedzą w kole. W środku koła układamy różne instrumenty, wybieramy jedno dziecko, które rozpocznie zabawę i będzie „tatą”. Śpiewamy piosenkę tata maszeruje dookoła i gra na wybranym przez siebie instrumencie. W trakcie pauzy w muzyce, rozpoczynające dziecko wybiera kolejne, które będzie mamą (wybrane dziecko bierze instrument) i maszerują grając na instrumentach. Później mama wybiera brata, brat, siostrę, siostra dziecko. Na zakończenie cała rodzina maszeruje i gra na instrumentach a pozostali klaszczą i śpiewają.
- Family song
Na zakończenie jeszcze jedna, prosta piosenka, którą możemy wykorzystać podczas zajęć.