Temat, który pojawia się w tytule nie zawsze realizowany jest w grupach przedszkolnych. Muzyka jest bardzo bliska wszystkim dzieciom, a kiedy urozmaicimy zajęcia angielskiego wprowadzając instrumenty muzyczne (nie tylko ich nazwy), sukces gwarantowany. Poniżej przedstawiam kilka piosenek i zabaw do wykorzystania podczas omawiania tematu poświęconego instrumentom muzycznym.
Wprowadzane słownictwo:
Podczas zajęć, które prowadzę z dziećmi pojawiają się nazwy takich instrumentów jak: guitar, trumpet, maracas, triangle, piano, violin, drum.
POIOSENKI
„Can you play the drums?” piosenka, podczas której naśladujemy grę na bębenku…z tą różnicą, że rytm wystukujemy o różne części ciała.
Kolejna piosenka jest odpowiednikiem dobrze wszystkim znanej zabawy „Jestem muzykantem konszabelantem” .
Piosenka, o której teraz wspomnę idealnie nadaje się do wykorzystania podczas realizacji różnych tematów: pogoda, rodzina, ubrania…a także „Instrumenty muzyczne”. Wszystkie dzieci lubią grać na instrumentach i właśnie tutaj mamy okazję na ich wykorzystanie.
Dzieci siedzą w kole. W środku koła układamy różne instrumenty, wybieramy jedno dziecko, które rozpocznie zabawę i będzie „tatą”. Śpiewamy piosenkę tata maszeruje dookoła i gra na wybranym przez siebie instrumencie. W trakcie pauzy w muzyce, rozpoczynające dziecko wybiera kolejne, które będzie mamą (wybrane dziecko bierze instrument) i maszerują grając na instrumentach. Później mama wybiera brata, brat, siostrę, siostra dziecko. Na zakończenie cała rodzina maszeruje i gra na instrumentach a pozostali klaszczą i śpiewają.
Kolejna piosenka to propozycja z kanału Super Simple Song.
„Ring the Bell”, piosenka przy której wykorzystujemy janczary lub grzechotki. Gramy na instrumentach nad głową, za plecami, pomiędzy kolanami, pod ręką, jednocześnie utrwalając liczebniki. Rytmy wystukujemy również szybko, wolno, cicho czy głośno. Jedna piosenka a tyle się dzieje.
Na zakończenie piosenka utrwalająca określenia „loud- quiet”. Bardziej odporni na hałas mogą skusić się na wykorzystanie podczas śpiewu instrumentów muzycznych.
ZABAWY
Wprowadzanie słownictwa
Podczas wprowadzania nowego słownictwa dzieci podają sobie flashcards z ręki do ręki powtarzając dane słowo na różne sposoby:
-quickly,
-slowly,
-quietly
-loudly
Ze starszymi dziećmi możemy zabawę urozmaicić prosząc aby powtarzały dane słowo np. robiąc śmieszną minę, podając sobie „parzącą” kartę i wiele innych sposobów.
How many instruments?
Przygotowujemy karty, na których znajduje się różna liczna instrumentów np. 3 gitary, 5 fortepianów, 2 bębenki itd. Dzieci kolejno przeliczają instrumenty i do każdej karty przypinają odpowiednią liczbę spinaczy na bieliznę.
Magic finger
Każde dziecko otrzymuje karty pracy przedstawiające poznane instrumenty muzyczne, następnie zwracamy się do dzieci z poleceniem „Find the ….(tutaj pojawia się nazwa instrumentu)”. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze odnalezienie instrumentu i wskazanie go palcem.
Do you know this instrument?
Zabawa słuchowa polegająca ona odgadnięciu nazwy instrumentu po jego brzmieniu.
Skąd dochodzi dźwięk?
Dzieci siedzą w kole, zaś jedno z nich z zawiązanymi oczami w jego centrum. Wybrane dziecko wystukuje rytm na danym instrumencie, zaś osoba siedząca w środku musi odgadnąć skąd dochodził dźwięk.