VEHICLES/pojazdy
Jako wprowadzenie do tematu proponuję wykorzystać ilustrację autobusu, którą wspólnie z dziećmi omawiamy. Zadajemy pytania typu: What colour is the bus? What colour are the wheels? itp. Oczywiście zadając wszystkie te pytania pokazujemy dzieciom na ilustracji o jakie części nam chodzi. Możemy również zapytać o ilość pasażerów, dzieci czy zabawek. Dzięki tym pytaniom nie tylko utrwalimy kolory i liczebniki, lecz również wprowadzimy dzieci do nauki piosenki The wheels on the bus. Ilustracja, którą zamieściłam poniżej pochodzi z książki Angielski dla starszaków.
Kiedy zapoznamy już dzieci z nowym słownictwem pora na zabawy utrwalające nazwy pojazdów.
Na zakończenie doskonale znana nam wszystkim melodia, którą możemy wykorzystać nie tylko podczas zajęć, lecz również podczas zabawy andrzejkowej czy balu karnawałowego. Myślę, że nie trzeba jej szczegółowo opisywać 🙂
ZABAWY
YES or NO
Rysujemy na dywanie linię po jednej stronie umieszczamy napis YES po drugiej NO. Pokazujemy dzieciom obrazek pytamy „Is it a train?”, jeżeli na obrazku znajduje się pociąg dzieci ustawiaj po tronie z napisem YES, jeżeli obrazek przedstawia inny pojazd ustawiamy się po stronie z napisem NO.
Trains
Dzielimy dzieci na dwie grupy. Jedna grupa będzie tworzyć pociąg ciężarowy (cargo train), druga grupa dzieci będzie „pociągiem” ekspresowym (express train). Nauczyciel wystukuje na bębenku rytm. Przy rytmie powolnym, spokojnym porusza się pociąg towarowy. Przy dźwiękach szybkich porusza się pociąg ekspresowy.
Is it a…?
Nauczyciel przygotowuje ilustracje przedstawiające pojazdy i losuje jedną z nich, nie patrząc na obrazek. Odwraca ją w kierunku dzieci i próbuje zgadnąć, co jest na obrazku. Dzieci muszą zrozumieć nauczyciela i odpowiedzieć mu czy ma rację, np.: Nauczyciel wylosował samochód – Is it a car? YES, Nauczyciel wylosował pociąg – Is it a car? NO, it’s a train. Starsze dzieci mogą zastąpić nauczyciela i samemu zadawać pytania.
Zabawa z minutnikiem
Kolejną zabawę możemy wykorzystać podczas realizacji każdego tematu. Potrzebny nam będzie minutnik kuchenny o ciekawym kształcie (do zakupienia w większości sklepów spożywczych), który nastawiamy na ok minutę. Dzieci podają sobie minutnik z ręki do ręki, w momencie kiedy zadzwoni, dziecko trzymające go w ręce losuje jeden obrazek i mówi po angielsku co przedstawia.
Pociąg
Rozkładamy ilustracje po całej sali. Dzieci ustawiają się w pociąg i „podróżują po całej sali”. Gdy dojadą do najbliżej stacji, po słowie „STOP”, nazywają obrazek przy którym się zatrzymały.
Segregowanie pojazdów
Potrzebna będzie plansza przedstawiająca niebo, drogę, tory i wodę. Dzieci kolejno losują obrazki ze środkami transportu i układają je we właściwym miejscu na planszy.
STOP
Przygotowujemy znak drogowy STOP, dodatkowo każde dziecko może przygotować dla siebie zakładany na rękę znak stopu. Wykonujemy czynności o których mowa w piosence, na hasło stop wszyscy pokazują swój znak i zastygają w bezruchu.