WEATHER/pogoda
Temat związany z pogodą zaczynamy omawiać już jesienią i bardzo często do niego powracamy, chociażby przy okazji pór roku. Oto kilka piosenek i zabaw, które możemy wykorzystać w pracy z dziećmi.
PIOSENKI
- Weather song
Piosenka, lubiana przez wszystkie dzieci, melodyjna z prostym układem ruchów.
2. What’s the weather like today
3. Rain, rain go away
Piosenka ta pojawiła się już na moim blogu we wpisie poświęconym członkom rodziny, jednak możemy ją wykorzystać również podczas realizacji tematu o pogodzie. A oto moja propozycja zabawy z instrumentami podczas nauki piosenki.
Dzieci siedzą w kole. W środku koła układamy różne instrumenty, wybieramy jedno dziecko, które rozpocznie zabawę i będzie „tatą”. Śpiewamy piosenkę tata maszeruje dookoła i gra na wybranym przez siebie instrumencie. W trakcie pauzy w muzyce, rozpoczynające dziecko wybiera kolejne, które będzie mamą (wybrane dziecko bierze instrument) i maszerują grając na instrumentach. Później mama wybiera brata, brat, siostrę, siostra dziecko. Na zakończenie cała rodzina maszeruje i gra na instrumentach a pozostali klaszczą i śpiewają.
4. Preschool Learn to Dance: Drip Drop Rain
Jeszcze jedna „deszczowa” piosenka, podczas której utrwalamy jednocześnie części ciała.
5. Winter hokey pokey
Na zakończenie piosenka, którą możemy wykorzystać podczas realizowania tematów związanych z zimą, śniegiem i zimowymi ubraniami.
ZABAWY
- How is the weather like tooday
Przygotowujemy kostkę z różnymi elementami pogody. Dzieci kolejno rzucają kostką i mówią, jaką pogodę wskazuje wylosowane pole na kostce. W grupie starszych dzieci jedno rzuca i zadaje pytanie „How is the weather”, następnie wskazuje, kto ma na to pytanie odpowiedzieć. Wskazane dziecko odpowiada używając zwrtoru It’s…
2. Point the…
Rozdajemy każdemu dziecku zestaw obrazków z różnymi elementami pogody oraz packi na muchy (bądź inny przedmiot, którym dzieci będą wskazywały). Wypowiadamy polecenia typu „It’s sunny” lub „Point the snow”a dzieci wskazują odpowiednią ilustrację. Te same obrazki możemy wykorzystać również podczas gry BONGO.
3. Ciepło- zimno
Dzieci biegają swobodnie po sali przy dźwiękach muzyki. W trakcie przerwy nauczyciel wydaje polecenia typu: It’s hot, It’s cold . Zadanie dzieci polega na odpowiedniej reakcji ruchem.
4. „Błyskanie obrazkami”
Podczas utrwalania słownictwa związanego z pogodą możemy wykorzystać zabawę, która polega na bardzo szybkim pokazywaniu obrazka dzieciom. Trzeba odgadnąć co przedstawiał dany obrazek jedynie po chwilowym jego odsłonięciu.
5. Magic eye
Rozkładamy na dywanie obrazki. Nazywamy wszystkie elementy pogody po kolei. Następnie odwracamy do dołu jedną kartę i ponownie nazywamy wszystkie karty razem z tą zasłoniętą. Potem znowu odwracamy drugą kartę i znowu nazywamy wszystkie karty razem z dwoma odwróconymi. Potem odwracamy trzecią, czwartą, itd.
6. Głuchy telefon
Pierwszej osobie mówimy na ucho słowo, zadaniem ostatniego dziecka jest wypowiedzenie na głos słowa i wybranie odpowiedniego obrazka.
7. Wędkowanie
Układamy na dywanie odwrócone obrazki do których przytwierdzony jest magnes. Przygotowujemy wędkę, również z magnesem. Dzieci kolejno próbują „wyłowić obrazek”, kiedy się im to uda, głośno wypowiadają jaką pogodę przedstawia wyłowiony obrazek.
8. What has changed place?
Zadanie dzieci polega na zapamiętaniu kolejności ułożenia kart. Wszyscy zamykają oczy, a nauczyciel zmienia miejsca kart, po czym starają się odgadnąć, które karty zmieniły miejsca.